SEO for begyndere - sådan kommer du godt i gang med søgemaskineoptimering

Søgemaskineoptimering, eller blot SEO, er blevet en vigtig del af stort set alle virksomheders dagligdag. Det er online at kunderne er, og finder dig, så derfor er det bare super vigtigt, at de kan finde netop jer og ikke konkurrenterne. Men hvordan kommer man egentlig i gang med SEO, hvis man er nybegynder på området. Det følger der lidt råd til og information om her, så du forholdsvis hurtigt kan komme i gang og dermed få vækst i jeres virksomhed.

Hvorfor SEO?

Har du en webshop eller en anden form for virksomhed, der er baseret online, så er det naturligvis super vigtigt, at dine kunder kan finde dig. Det giver ingen mening at udbyde en vare eller et produkt, som ingen kunder ved eksisterer eller som de ikke kan finde. Da langt det meste online trafik kommer via søgemaskiner, og her er Google førende, så skal du optimere jeres websites, så de kan findes via en søgemaskine.

SEO er i sig selv en helt videnskab, og noget, der kræver viden på området. Derfor er det måske en god ide at starte op med hjælp fra en ekspert på området. I kan blandt andet hente hjælp hos SEO Mentor Hanne, der har mere end 12 års erfaring på området, og kan rådgive og hjælpe også nybegyndere.

Hvad gør SEO?

Det er egentlig ret enkelt. Med en god SEO sikrer I jer at ligge højt i resultaterne i søgemaskiner på netop de søgninger, som I gerne vil ligge højt i. Og det er jo dem, der giver salg. For det gælder om at udpege de søgeområder, som jeres kunder typisk vil gå efter, og så optimere omkring disse. For det er jo ikke rart, at jeres konkurrenter får den trafik, der fører til salg.

Et par elementer i SEO

Der er ingen, der kender til præcist, hvordan algoritmerne fungerer hos Google og de andre søgemaskiner. Altså hvilke tiltag, der skal tages for at komme højt op i søgninger. Men det fleste er enige om, at det er en god ide, at altid have opdateret og relevant materiale på sit website og ikke have links der ikke fungerer eller links til sider, der ikke eksisterer.

Sites, der giver dårlig oplevelse, kan søgemaskinerne ikke lide.
Desuden er der enighed om, at det er vigtigt at arbejde med linkbuilding, altså link fra andre sites der giver øget trafik samt at der skal være fokus på de ord, som man gerne vil søgeoptimere til.

Opnå vækst

Det er jo det, de fleste virksomheder gerne vil have. Flere kunder og vækst. Ellers giver det vel ingen mening at have en virksomhed. Og vækst er det man opnår ved den rette SEO. Selvfølgelig er det vigtigt, at I har et produkt, der har relevans for en kundegruppe, og at produktet er af en god kvalitet og at I giver god kunderservice. Har I det, og sørger I for, at jeres produkt kan findes af de rigtige kunder, så får I vækst.

I skal have en strategi

For at kunne arbejde målrettet med jeres SEO er det vigtigt, at I har en strategi med jeres arbejde. Altså en plan for hvordan I kommer fra hvor I er nu, og der hvor I gerne vil hen. Planen skal beskrive, hvad det er som I gerne vil optimere for at få mere trafik til jeres website og hvordan I sørger for, at det er relevant trafik, som kommer til jeres site.

Med en god strategi undgår I at lave tilfældigt arbejde, der ofte ikke har den store gavn for jeres forretning. Selvfølgelig er en plan ikke altid noget, der nødvendigvis skal følges slavisk, men den er en vigtig del af en bevidsthedsgørelse og skaber dermed større sandsynlighed omkring at I bevæger jer i den rigtige retning.

Det konkrete arbejde

Når I har jeres SEO strategi på plads, så er det tid til at udføre den i virkeligheden. Så gælder det om at komme i gang med intern og ekstern linkbuilding er let at komme i gang med, og så er det altid en god ide at følge med, hvor jeres site ligger i lige præcis de søgninger, som I gerne vil være højt i.

For ud fra dette kan I tilpasse jeres løbende arbejde, og se hvad der virker og hvad der ikke virker. Desuden bør I også holde øje med jeres konkurrenter, og se hvordan du ligger i søgninger på søgemaskiner.

Vælg de rigtige søgeord

Det kan være en virkelig svær beslutning. Altså den med hvilke ord I skal vælge til at optimere omkring i jeres SEO. Det er spild af tid, at arbejde med de forkerte søgeord, og derfor er det en vigtig beslutning. Søgeordene er at betragte som bindeleddet mellem dig og dine kunder. Så du skal gøre dig det klart, hvad dine kunder og potentielle kunder søger på, når de leder efter de eller de produkter, som I sælger.

Det er så de søgeord, som vil give god mening at optimere omkring. For dermed får I relevant trafik. Det er altid en god ide at foretage en søgeordsanalyse, som siden kan danne fundamentet omkring jeres SEO-arbejde. Så ved I ihvertfald, at I arbejde med noget, der giver relevans og er overvejet.

Hvad er organisk trafik?

Den organiske trafik på dit website er den trafik, der kommer via søgninger. Og er det via søgninger på de ord eller sætninger, der typisk skaber salg, så er det den gode trafik. For du kan sagtens have trafik på dit website, der kommer af andre grunde end at dine besøgende vil lave forretning med dig. Trafikken kan komme fra dine sociale medier, fra direkte link eller lignende, og ikke nødvendigvis være noget, der giver salg.

Hjælp til selvhjælp

Alt skal jo starte et sted. Det gælder også for arbejdet med SEO. Og det er virkelig en god ide, at få eksperter til at skubbe jer i gang. Derfor kan det anbefales at få undervisning på området og dermed få tilført ekstra viden til jeres organisation. Det giver god mening at blive opgraderet, så I selv kan tage det endnu videre. Hvis du ved præcist hvad I skal gøre omkring SEO, så vil I kunne tage det videre, og på den måde tiltrække endnu flere kunder til jeres forretning.

Indgå et SEO-samarbejde

Hvis I ønsker arbejdsro omkring jeres kernevirksomhed, så er det oplagt at indgå et såkaldt SEO-samarbejde med eksperter på området. Altså at I køber en ekspert til at sikre, at jeres SEO er optimeret. Dermed er I sikret på længere sigt, og I kan koncentrere jer om at servicere jeres kunder, og få jeres forretning til at fungere i dagligdagen. For god kunderservice er stadig blandt de vigtigste elementer i at drive en succesfuld virksomhed.

Menu
Top